شناسهٔ خبر: 212182 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

محیط‌های فرودگاهی در راستای سفر ایمن بهسازی می‌شود

عملیات فرودگاهی معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از اجرای گسترده برنامه‌های مناسب‌سازی محیط‌های فرودگاهی با هدف صیانت از حقوق افراد دارای معلولیت و ارتقاء تجربه سفر هوایی شهروندان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، غلامرضا دهقانی‌زاده با اشاره به اجرای تکالیف قانونی در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در راستای فراهم‌سازی امکانات سفری ایمن، سریع و بدون تبعیض، معاونت عملیات فرودگاهی اقدامات گسترده‌ای را برای مناسب‌سازی محیط فرودگاهی در سراسر کشور آغاز کرده است.

وی افزود: فرودگاه‌های کشور با رویکرد توسعه خدمات انسان‌محور، شاهد بهسازی مسیرهای تردد ویلچر، احداث و اصلاح رمپ‌های استاندارد در مسیرهای ورودی و خروجی، اصلاح شیب‌راهه‌ها و بهبود مبلمان شهری در محوطه‌های فرودگاهی و ساختمان‌های ستادی بوده‌اند.

معاون عملیات فرودگاهی با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده گفت: «نصب نوارهای ویژه مسافران نابینا و کم‌بینا در بخش‌های پرتردد، بهبود علائم و تابلوهای راهنما با خوانایی بالا، تعمیر و به‌روزرسانی سرویس‌های بهداشتی مناسب‌سازی‌شده و ایجاد فضاهای انتظار ویژه توان‌خواهان از جمله اقداماتی است که در حال اجراست. همچنین در طراحی پروژه‌های جدیدالاحداث، مشاوران ملزم به رعایت الزامات تسهیل بهره‌برداری برای توان‌خواهان شده‌اند.

دهقانی‌زاده ادامه داد: «در بخش سطوح پروازی نیز با پیگیری وضع مقررات لازم برای تسهیل تردد خودروهای خدمات ویلچر و نگاه ویژه به خطرزدایی از مسیرهای دسترسی تا پله‌های برقی و آسانسورها، اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

وی مأموریت اصلی این معاونت را حذف هرگونه مانع برای مسافران دارای محدودیت‌های جسمی یا حرکتی دانست و تصریح کرد: مأموریت ما این است که هیچ مسافری به‌دلیل محدودیت‌های جسمی یا حرکتی با مانع یا تضییع حقوق خود در محیط‌های فرودگاهی مواجه نشود. ارزیابی دقیق وضعیت دسترس‌پذیری در تمامی فرودگاه‌ها در حال انجام است و رفع نواقص به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد که از طریق مدیریت نگهداری ابنیه و سطوح پروازی پیگیری می‌شود.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها همچنین از جانمایی صحیح پارکینگ‌های ویژه معلولان در نزدیک‌ترین فاصله به ترمینال‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌های مرحله‌ای برای ارزیابی و رفع نواقص در تمامی فرودگاه‌ها و ساختمان‌های ستادی و اداری در حال تدوین و اجراست. هم‌اکنون تیم‌های تخصصی به‌صورت دوره‌ای تجهیزات و مسیرهای دسترسی را پایش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود تمامی اقدامات مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی انجام می‌شود و کاستی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

وی در پایان تأکید کرد: این طرح در چارچوب سیاست‌های بالادستی شرکت و با هدف ارتقاء سطح خدمات، افزایش رضایت مسافران و تحقق فرودگاه‌های انسان‌محور و بدون تبعیض اجرا می‌شود.